vrijdag, juli 14, 2006

Vaarwel Kapitein Zeppos - R.I.P. Senne Rouffaer

Kapitein Zeppos is niet meer. Vlaamse acteur Senne Rouffaer is op tachtigjarige leeftijd overleden. Hij begon zijn carrière in het theater (KVS) maar verwierf vooral bekendheid met de jeugdserie "Kapitein Zeppos", waarvan hij ook regisseur was. Ook voor 'Johan en de Alverman' en 'Keromar' deed Rouffaer de regie. Zijn laatste rol speelde de acteur in de VTM-serie 'Spoed'.











Rouffaer's grootste passie was het theater. 40 jaar lang was hij aan de KVS verbonden waar hij vooral genoot van zijn vertolkingen van het werk van Shakespeare. Hij speelde ook in vele films zoals bijvoorbeeld "De Man die zijn haar liet kort knippen". Maar het grote publiek kende hem natuurlijk als Kapitein Zeppos, een serie uit de jaren '60, maar ook bekend bij dertigers en twintigers omdat deze serie ook nog herhaald werd in de jaren '80. Onlangs, 40 jaar na de eigenlijke serie uitgezonden werd, verscheen er nog een DVD-box van. Die Zeppos-DVD-box stond trouwens al op mijn verlanglijstje. Jeugdsentiment...

Kaptein Zeppos en zijn avonturen. Heb er als kind véél naar gekeken, Zeppos was echt een held voor mij en mijn kameraadjes... Later zag ik Rouffaer ook meermaals aan het werk in films maar vooral op de planken, en mijn respect voor deze grote meneer werd er alleen maar groter door. Een groot acteur, een natuurtalent.

Met Senne Rouffaer verliest Vlaanderen een groot acteur en een aangenaam mens.

Goede reis kaptitein!

Rust in vrede Senne Rouffaer.

Geen opmerkingen: